Saturday, November 13, 2010

Home » » Pakistan kunyah RM200 juta sirih pinang

Pakistan kunyah RM200 juta sirih pinang

ISLAMABAD - Tradisi mengunyah ‘paan’ atau sirih di Pakistan semakin menjadi amalan yang mahal dengan negara itu membelanjakan sehingga AS$64.7 juta (RM200 juta) untuk mengimport daun sirih dan buah pinang setiap tahun.

Kedua-dua bahan itu digunakan dengan meluas untuk menghasilkan paan, selain dicampur ramuan lain seperti kapur tohor, buah pelaga, bunga cengkih dan pudina yang berfungsi sebagai penyegar mulut dalam kalangan penduduk Pakistan.

Menteri Perdagangan Pakistan, Makhdoom Amin Fahim mengumumkan kepada Parlimen negara itu, buah pinang bernilai AS$59 juta (RM182 juta) dan daun sirih bernilai AS$5.7 juta (RM17.6 juta) diimport dari pelbagai negara bagi memenuhi permintaan terhadap produk itu.

Buah pinang dilaporkan diimport dari India, Malaysia, Myanmar dan Thailand manakala dauh sirih dibeli dari Australia, Bangladesh, China, dan Emiriyah Arab Bersatu.

Terdapat pihak yang mempersoal mengapa begitu banyak wang dibazirkan untuk mengimport sirih pinang sedangkan ia dianggap tidak baik untuk kesihatan.

Makhdoom menjelaskan, sirih pinang adalah antara barangan harian yang paling tinggi permintaan di negara Islam itu dan tindakan menaik-kan cukai bagi mengurangkan import hanya akan mencetuskan kemarahan orang ramai yang kebanyakannya 'ketagih' dengan sirih pinang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update