Friday, December 24, 2010

Home » » BIARPUN EKONOMI MERUDUM, RAKYAT MALAYSIA MASIH SUKA BERBELANJA

BIARPUN EKONOMI MERUDUM, RAKYAT MALAYSIA MASIH SUKA BERBELANJA


Adakah kehidupan di bandar memerlukan perbelanjaan yang tinggi? Berdasarkan satu soal selidik yang telah dijalankan di Kuala Lumpur, kebanyakan penduduk Kuala Lumpur menghabiskan banyak wang untuk menggunakan peralatan elektronik teknologi yang moden dan tinggi.

Mengikut kajian yang dibuat oleh Synovate, separuh daripada penduduk yang berpendapatan RM5000 sebulan mempunyai sebuah television plasma di rumah. Manakala bilangan orang yang mempunyai telefon bimbit berteknologi tinggi (smartphone) telah meningkat sebanyak 33% pada tahun 2010, berbanding pada tahun 2009.

Selain Malaysia, negara Hong Kong, Singapura, Korea Selatan, Taiwan, Thailand, Filipina, Indonesia, Australia dan Jepun juga terlibat dalam kajian ini.
Menurut Pengurus Besar Synovate Cawangan Malaysia, Ben Llewellyn, pengguna di Malaysia suka berbelanja tanpa mengira sama ada keadaan ekonomi adalah baik ataupun buruk. Selain itu, beliau juga berkata bahawa pengguna di Malaysia mempunyai ketaatan terhadap sesuatu jenama.

”Mereka banyak berbelanja dalam peralatan elektronik teknologi tinggi seperti televisyen, telefon bimbit dan komputer riba. 71.2% orang yang ditemubual berkata bahawa mereka suka dipandang oleh orang ramai semasa mereka menggunakan ataupun memiliki peralatan tersebut.” ujar beliau.

Di samping itu, beliau juga berkata bahawa keadaan ini akan berlarutan sehingga tahun hadapan.
Perbelanjaan lain ialah:
  1. 96.2% penduduk di Kuala Lumpur paling berpotensi memiliki kereta sendiri; Sydney 94%, Seoul 91.9%
  2. 24.5% penduduk di Kuala Lumpur akan membeli kereta dalam satu tahun lagi, kebanyakan berkata akan bertukar ke kereta yang lebih baik daripada kereta sekarang.
  3. Dalam masa 4 minggu, pembelian kosmetik dan minyak wangi meningkat dari RM213 kepada RM232 dalam sebulan.
  4. 64.4% bangga bahawa mereka mengetahui maklumat terkini dan terbaru.
  5. 75% orang berkata berbelanja untuk mendapat mutu kehidupan yang tinggi dan baik adalah munasabah.
Foon Weng Lian
Forum Air Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update