Tuesday, December 21, 2010

Home » » Kesalahan suami yang membawa bencana

Kesalahan suami yang membawa bencana

Setiap pasangan suami isteri tentu mendambakan keharmonian, kebahagiaan yang penuh kelembutan dan kasih sayang nan suci. Sayangnya, terdapat banyak cabaran dan halangan yang menghadang harapan murni itu dilaksanakan. Kadang-kadang, tanpa disedari, cabaran itu datangnya akibat kesalahan suami sebagai ketua rumah tangga.


Orang hanya menyebut bahagian pertama daripada hadis tersebut sedangkan hadis selanjutnya tidak dihebohkan. Bukankah Islam itu adil lagi saksama, tidak hanya kepada wanita pertimbangan diberikan malah golongan lelaki selaku suami turut diberi perhatian khusus dalam soal menjadi pemimpin dalam rumah tangga. Islam meletakkan kaedah-kaedah yang arif dalam memelihara rumah tangga daripada perselisihan dan perpecahan. Dan Islam telah menetapkan dasar-dasar lurus yang dapat menolak segala masalah yang boleh menghalang kebahagiaan suami isteri dan menghilangkan cinta serta ketenangan di antara keduanya. 

Ada beberapa sebab sehingga Islam menaruh perhatian besar terhadap keluarga. Keluarga adalah asas terwujudnya masyarakat Muslim. Dan keluarga merupakan madrasah iman yang mencetak generasi-generasi Muslim. Kalau boleh biarlah rumah tangga yang dibina sentiasa dirahmati Allah s.w.t, dijauhkan daripada perselisihan dan perpecahan. Musuh-musuh Islam sangat bercita-cita memecahkan keutuhan keluarga dan menggoncangkan sendi-sendinya, agar hilang kemampuan keluarga untuk menghasilkan dan mencetak generasi-generasi Muslim. Mereka menyisipkan kebatilan ke dalam keluarga Muslim melalui perantara yang banyak, terutamanya melalui media massa.

Terdapat beberapa kesalahan suami yang kadang-kadang tidak disedari, dan boleh membawa keluarga pada jurang kehancuran. Pertama, suami tidak memberikan pengajaran agama dan hukum-hukum syariat kepada isteri. Jangan tidak percaya, terdapat isteri yang tidak tahu bagaimana cara solat yang betul, tidak tahu hukum hakam haid dan nifas, bagaimana bergaul dengan suami sesuai syariat dan bagaimana cara mendidik anak-anaknya dengan pendidikan Islam. Malah kadang-kadang sebahagian mereka ada yang jatuh dalam kesyirikan, seperti bernazar kepada selain Allah, sihir dan percayakan bomoh. Mudah-mudahan kita berlindung daripada yang demikian. Hal ini merupakan perkara yang tidak diperhatikan oleh suami dan tidak diambil berat. Padahal melalaikan tanggungjawab terhadap isteri akan menyebabkan suami diminta bertanggungjawab di hadapan Allah. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w:

“Setiap kalian ialah pemimpin dan setiap pemimpin akan ditanya tentang apa yang dipimpinnya dan suami ialah pemimpin atas keluarganya.” (HR. Bukhari dan Muslim)


MIDI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update