Tuesday, January 18, 2011

Home » » Tip mengelakkan bau mulut

Tip mengelakkan bau mulut

Berus Gigi


Sentiasa memastikan mulut anda bersih.Itu bererti sentiasa memberus gigi dua kali sehari dan flossing secara teratur. Makanan dan bakteria selalu terperangkap di antara gigi dan garis gusi hanya boleh dihilangkan dengan benang. Jika mereka dibiarkan berlama-lama, bau mulut boleh berlaku.

Berus Lidah


Bersihkan lidah anda juga. Bakteria ditinggalkan di lidah anda boleh menyumbang kepada nafas yang kurang segar. Pastikan anda memberus lidah anda selepas anda memberus gigi.

Saliva


Mulut kering dengan cepat dapat menyebabkan bau mulut. Saliva membantu membersihkan mulut anda, ia bertindak sebagai antibakteria , dan membersihkan makanan di dalam mulut. Morning breath yang mengerikan adalah hasil aliran air liur berkurang pada malam hari.

Berkumur


Sekurang-kurangnya berkumur mulut anda dengan air biasa selepas makan. Air dapat membantu membuang makanan yang tertinggal di mulut setelah makan dan mencegah bau mulut dari berlaku.

Spearmint


Mengunyah Spearmint tidak akan menyembuhkan bau mulut, tapi bau dari bahan itu sendiri dapat membantu secara sementara untuk menutup bau.

Makanan


Makanan yang membantu memerangi plak juga boleh membantu memerangi nafas buruk. Amalkan makan makanan seperti lobak merah, kacang atau sedikit keju rendah lemak.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update