Wednesday, November 24, 2010

Home » » Islam Di Moscow

Islam Di Moscow

IA hanyalah sebuah senario tipikal hari Jumaat di Moscow. Para jemaah melutut di bawah hujan di luar masjid terbesar Moscow dan terpaksa menggunakan kasut mereka untuk menindih hamparan sejadah bagi mengelakkannya terselak akibat ditiup angin musim luruh.

Perebutan tempat di dalam masjid menjadi tekanan mingguan kepada penganut Islam di ibu negara Rusia. Moscow mencatat antara peratusan masyarakat Muslim yang tertinggi di Eropah tetapi hanya mempunyai sebanyak empat buah masjid.

Permohonan mereka untuk mendapatkan lebih banyak ruang beribadah telah menimbulkan ketegangan dengan pihak nasionalis Rusia.

“Apabila saya tiba awal, saya dapat tempat di dalam masjid. Jika tidak, saya terpaksa melakukan solat di luar masjid,” kata Abdyl Ashim Ibraimov, 30, yang sering ke masjid Sobornaya iaitu yang terbesar di Moscow.

Ribuan umat Islam membanjiri halaman masjid berkenaan untuk menunaikan solat Jumaat pada setiap minggu. Namun, bangunan hijau yang mempunyai bentuk bulan sabit di puncaknya itu terletak di antara blok-blok apartmen dan sebuah stadium besar di tengah-tengah Moscow hanya mampu menampung 800 orang jemaah.

Apabila masjid itu penuh, jemaah akan memenuhi pejabat pentadbiran. Mereka juga akan bersolat di laman dan akhirnya melimpah di ruang lorong pejalan kaki berdekatan.

“Solat Jumaat amat penting. Sebab itulah kami datang ke sini, sama ada pada hari hujan atau bersalji,” kata Ashur Ashurov yang sudah beruban dan berumur dalam lingkungan 60-an.

Moscow, yang mempunyai jumlah penduduk berjumlah 10.5 juta itu dipercayai mempunyai seramai 1.2 juta umat Islam. Bagaimanapun, Majlis Mufti, Organisasi Muslim Rasmi di Rusia memberitahu jumlahnya menghampiri seramai dua juta orang.

Dengan hanya empat buah masjid, “Ia merupakan kekurangan tempat beribadat yang teruk,” kata imam masjid Sobornaya, Ildar Khazrat Alyaudinov. “Ruang yang ada tidak mampu menampung jumlah pengunjung yang datang dan bersolat,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update