Saturday, February 19, 2011

Home » » Lelaki Vs Wanita

Lelaki Vs Wanita

Allah telah menjadikan lelaki itu mempunyai sembilan akal dan satu nafsu dan menjadikan perempuan satu akal dan sembilan nafsu. Namun, ini tidak bermaksud bahawa orang lelaki lebih bijak kerana dia diberi sembilan akal, dan ini tidak bermakna perempuan itu begitu bernafsu. Tujuannya adalah untuk menunjukkan ada perbezaan antara lelaki dengan perempuan. Secara umum, dari segi psikologi lelaki dan perempuan berbeza tentang:


- Cara berkomunikasi

- Cara berfikir

- Tahap kepekaan dan perasaan

- Tanggapan

- Tindakan dan perbuatan

- Kaedah mempamerkan kasih sayang

- Kehendak mempamerkan kasih sayang

- Kehendak dan pengharapan

- Cara mempamerkan penghargaan

- Cara dan tahap pengorbanan

- Cara dan daya khayalan

- Daya pengamatan dan konsentrasi

- Cara dan pengisian doa

- Orang perempuan juga suka mengubah penampilan diri dan tindakan pasangannya. Jadi pantang ada yang tidak kena dengan suaminya, isteri akan segera menegur dan menyuruh membuat perubahan. Sebaliknya orang lelaki biasanya, hanya akan memberi teguran apabila pasangannya agak keterlaluan. Umpamanya, apabila si suami melihat isterinya memakai pakaian yang terlalu ketat, maka dia akan menegurnya.

- Orang lelaki juga sering memberi tumpuan kepada aspek fizikal atau kebendaan manakala perempuan lebih menumpukan kepada aspek perasaan dan kemanusiaan. Lantas orang perempuan lebih mudah merajuk dan tersinggung dan lebih mudah bersimpati dan sedia berkorban.

- Bagi orang perempuan, mengalah itu tanda sayang dan pengorbanan manakala bagi lelaki, mengalah itu tanda lemah dan tiada prinsip kukuh. Jadi elakkanlah daripada merendah-rendah atau mencabar suami.

- Gerak hati orang perempuan adalah lebih tajam daripada orang lelaki. Jadi para suami mesti ingat, jangan cuba membohongi isteri!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update