Saturday, April 17, 2010

Home » » Kebaikan dan keburukan kad kredit

Kebaikan dan keburukan kad kredit




Dalam dunia maju zaman sekarang, boleh dikatakan ramai yang memiliki kad kredit...termasuklah aku...tapi bagaimana kita menggunakannya...kepada sesiapa yang baru nak berjinak2...bolehlah fikir baik baik....

Kebaikan
  1. Mudah untuk membayar barangan dan perhidmatan
  2. Mengambil kesempatan diatas diskaun penjualan / pembelian secara pukal
  3. Mengatasi masalah kewangan secara sementara
  4. berupaya mencuba barangan /perhidmatan tanpa membayar tunai
  5. menaikkan taraf hidup tanpa menunggu lama jika dibayar dengan tunai
  6. merasakan duit sentiasa ada dalam poket
  7. tidak perlu membawa duit yang banyak\semasakeluar ke mana mana
  8. Menjadi satu teknik untuk menggabungkan  hutang hutang kecil menjadi satu hutang sahaja
  9. satu kaedah untuk merangsang ekonomi negara
  10. melindungi sesuatu pembelian terhadap kemungkinan penipuan
                                                                                                                                                                                                                   
Keburukan
  1. menghapuskan perbandingan- harga secara langsung menumpulkan kemahiran dan keseronokan tawar menawar
  2. kadang kadang kontrak  dan syarat syarat kad kredit sukar difahami
  3. Ramai pengguna tidak menyedari atau tidak ambil endah nilai faedah / bunga yan g sebenar dikenakan beserta yuran yuran yang dikenakan
  4. Kadang kadang barangan / perhidmatan mustahak yang dibeli di tarik balik kerana gagal membayar ansuran
  5. Ramai pengguna tak tahu membandingkan harga atau tawar menawar dengan penjual 
  6. Menggalakkan pembelian barangan / perhidmatan  yang mengikut nafsu
  7. Kena bayar dua kali iaitu untuk barangan dan kos berhutang(bunga)
  8. pendapatan akan datang terpaksa dikorbankan dan ini akan menjejaskan perancangan untuk perbelanjaan seharian
  9. mudah untuk berbelanja melebihi pendapatan
  10. meramaikan golongan muflis di malaysia....


P/S: pakai kad kredit ni best.....yang x bestnye time nak bayar...huhu... baik buruk ada kat tangan sendiri, nak jadi baik, baiklah....... nak jadi buruk, sekejap je boleh jadi... hehe x berani aku..sebab tu aku x pakai kad kredit...


psst.......kad kredit yang ada kat dalam beg aku, LAKI aku punyer!!!!!!heheheeeeee

6 comments:

-蜜笑- said...

thx...helps my essay

maey said...

OMG, solan ni keluar paper pengajian am hari ni...nasib sangkut jg isi2 penting ni

Anonymous said...

timme kaseh membantu saya daripada dimarahi oleh guru saye

Anonymous said...

10 q sebab permudahkan kerja saya untuk mencari kebaikan & keburukkan kad kreadit...

Anonymous said...

ape nih , memey terbaikk !

Anonymous said...

Benda nie lah bahan - bahan untuk membuat karangan awk tahu tak ?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update