• Wanita lebih cenderung menukar lorong secara tiba-tiba dan membahayakan orang lain.
• Membuat pusingan U secara tiba-tiba, tanpa memikirkan akibatnya kepada orang lain.
• Memberhentikan kereta secara tiba-tiba dan meletak kereta sesuka hati hingga menghalang laluan.
• Bersifat pelindung kerana mereka ialah ibu. Oleh itu mungkin mereka pentingkan diri bila berada di jalan raya, misalnya tidak beri laluan kepada kereta lain.
• Lebih bersikap berhati-hati dan mereka bergerak lambat pada jalan lapang dan tidak banyak kereta menyebabkan gangguan kepada pemandu lain.
Sikap Lelaki :
• Pemandu lelaki tiga kali ganda lebih cenderung menekan hon bila kenderaan di depannya dipandu terlalu lambat berbanding perempuan.
• Pemandu lelaki dua kali ganda melanggar peraturan jalan raya berbanding pemandu perempuan. Malah, sebanyak 83 peratus pemandu lelaki cenderung menunjukkan perangai memandu laju manakala perempuan hanya sebanyak 17 peratus.
• Lelaki lebih cenderung memandu tujuan mencari sensasi iaitu menunjukkan kepada rakan sebaya dan orang ramai mengenai kemahirannya memandu di jalan raya.
Sumber:
Prof Dr Abd Rahim Md Nor
Pakar Pengangkutan Awam Dan
Pengerusi Puasta Pengajian Sosial, Pembangunan, Persekitaran
Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan
Universiti Kebangsaan Malaysia