Thursday, July 1, 2010

Home » » Apa itu Mengigau dan Cara mengatasinya

Apa itu Mengigau dan Cara mengatasinya



Pasti setiap orang pernah mengalami tabiat mengigau. Bukan hanya bercakap malah ada yang mengigau sambil menjerit, menendang dan menjerit. Dalam dunia perubatan, pergerakan menendang dan berjalan semasa tidurtermasuk dalam ketogori Restless Leg Syndrome (RLS).

Walaupun ia adalah perkara biasa namun penyebabnya masih belum diketahui sehingga kini. Yang jelas ada perkara yang menyumbang kepada kejadian mengigau. Antara penyebabnya ialah stress, kurang tidur,pemakanan yang kurang teratur dan mengambil makanan berat sebelum tidur. Kafein dan alkoholjuga boleh menjadi penyebab kepada mengigau.

Sekiranya anda bertemu dengan doktor untuk menyelesaikan masalah mengigau anda, anda akan ditanya tentang catatan kesihatan anda beberapa tahun kebelakangan. Terapinya meunkin medatasi dan pemberian suplemen yang menganddungi zat besi dan potassium.

Kalau anda mengigau sebaiknya memperbaiki pola permakanan anda dan pola tidur serta menghindari stress. Jika gangguan tidur masih terjadi dan semakin kronik,segeralah berjumpa dengan doktop untuk terapi yang lebih lanjut. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update