Tuesday, March 9, 2010

Home » » cinta si penjual roti

cinta si penjual roti




aku pernah mengenali seorang penjual roti di simpang empat penghujung jalan di kampungku. rupanya xdelah sehensem mana namun, wajah manis berkumis yang dimilikinya amat memikat hati sesiapa yang datang ke gerai nya.. gerai roti yang dimilikinya tidaklah sebesar mana namun perniagaannya sejak akhir-akhir ini semakin maju.
 

Pernah sekali, sewaktu hujan renyai-renyai tiba-tiba menggamit rasa lapar dalam diriku. bersama payung merah jambu kesayanganku aku terus ke gerai rotinya. dari jauh aku dah nampak kelibat abg adi sedang sibuk melayan pelanggan di gerainya. wah...dengan tiba-tiba juga aku tersenyum sendirian. hari ini abg adi pakai baju kuning air, sama warna dengan bajuku.. hensem betul abg adi ari ini..entah kenapa sampai kini abg adi belum kahwin..terdetik kat hati aku, kalaulah abg adi menjadi kekasih aku, tentu bahagia seluruh hidupku..

"bang adi, roti krim ade"
"ada, sa nak berape"
aduh....syok betul bila dengar suara abg adi yang garau tu...
"hehe..nak satu je..."
abg adi laju membungkuskan aku roti kegemaran ku...
sambil berjalan pulang, bermacam-macam terlintas kat dalam kepala ku....

"abg, mana abg beli bunga ros kuning ni? cantik betul"
" ala...abg petik kat rumah mak tadi... banyak sgt yang dah berkembang, abg ambik jela bagi kat sa satu.. sa suke???"
" suka........sangat!!!" dengan gelojohnye aku mencium bunga ros kuning kat tanganku itu... aduh..abg adi betul-betul hebat. hatiku dah mula kembang semangkuk.
" bunga tu tanda sayang abg pada sa.. jangan hampakan abg,ok.."
" sa sayang abg, jugak..." merah betul pipi aku tika itu..

" hoi!!! berjalan sambil tersengih-sengih... gilake???!!!" bodoh punya pak awang!!! dia punye suara dah mematikan lamunan aku yang betul-betul hebat..
bila berpusing ke arah pak awang tiba-tiba aku terpandang abg adi kat belakang..
 

"sa..payung tertinggal.." aku tersipu-sipu " terima kasih,abg adi" mataku tak putus melihat abg adi berlalu menuju ke gerainye.. oh, abg adi....rupamu betul-betul manis..
 

Keesokkan harinye aku kembali lagi ke gerai abg adi.. hari ini aku betul-betul sedih, abg adi tiba-tiba tidak berniaga. gerainye sunyi sepi. malah ada seekor kambing tua bertenggek bersebelahan gerai abg adi. kenapa dia tidak berniaga hari ini..bukanke selama ini abg adi setia menjual roti-rotinye.. adakah abg adi sakit?? ah, macam-macam dah bersarang kat otakku..

" sa!!!" ada suara menjerit namaku.. " huh...romy kau rupanya, terkejut aku" " kau nak beli roti ke..abg adi x meniaga hari ini. tu hah ada je kat rumah dia..." "kenape??" "pergilah kau tanya dia, tu ada kat beranda rumah dia" " hish gila kau mie...malu aku nak ke rumah dia"

akhirnya, aku tiba di tangga rumah abg adi."abg adi, kenapa x bukak gerai. sa nak beli roti krim"
 

"sa...abg ada masalah hari ini... pengubat jiwa abg mati pagi tadi" hah!!! abg adi dah ada kekasih??
 

aku betul-betul kecewa tp aku cuba mengontrol perasaan berbelah bagi dalam jiwa aku..
" abg terlalu menyayangi rita...xsanggup nak hadapi kehilangannya..."
aku berjalan pulang kerumah ku dengan perasaan yang berkecamuk....
"hah, ape adi ckp kat kau,sa!" " romy memang bodoh menegur orang mcm orang gile!!! setan kau romy...
" rita, kekasih abg adi dah meninggal. sebab tu dia x bukak gerai.. sedih sgt la kot..."

"hhahhh!!rita dah mati??? abis kelapa mak aku nanti sape nak panjat"
 

akhir cerita : baru kutahu, rita, pujaan abg adi merupakan seekor beruk tua!!! hampeh
abg adi lebih sygkan rita dari segala-galanye...

hari ini aku tersenyum lagi...abg adi makin manis.. hehhh geram betul aku
tengok....(bertambah sayang) video
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update