Monday, April 19, 2010

Home » » apakah tugas seorang suami di rumah???

apakah tugas seorang suami di rumah???



hhehe... mesti ada yang marah bila aku cakap pasal nie... ahaks.... x kesah pon nak marah... ye lah, aku nak tanya korang, suami telah dipertanggungjawabkan mencari nafkah... itu kewajipan. apakah selebihnya tugas seorang suami...



kalo tanya aku... suami yang dapat membantu meringankan beban isteri setelah isteri pon penat bekerja (bagi pompuan macam aku lah...) cuba korang bayangkan, seawal 6 pagi aku bangun dari tido, menguruskan anak yang bersekolah..dan menghantar kerumah pengasuh seterusnya keluar bekerja.
bidang tugas aku kat tempat kerja, memaksa aku keluar ke sekitar bandar menjalankan kerja2 memeriksa premis dan kilang2.. uih... penat gila dengan keadaan cuaca panas terik, mak oi tak sanggup pon ada... (tapi aku bangga dengan kerja aku)

aku balik, dan jemput anak paling lewat jam 6.00 ptg baru sampai kat rumah... sampai je kat rumah dah nak kena siapkan makan,mandikan anak, kemas rumah yang aku tinggalkan bersepah pagi td dan bla bla bla blaaaaaaaa...


malam x berakhir kat situ je.......jeng,jeng,jeng...... masa ni lah segala raja kepenatan mulai terasa... bila tido pon belum tentu lena..kerenah anak kecil...(paham2 sajelah) sekejap nak susu, sekejap nak itu...sekejap nak ini...


AKU PENAT!!!

Kadang2 belum sempat nak basuh pinggan, mengantuk pon datang... suami yang pulang dari kerja juga kadang2 kurang memahami situasi kita... bila tengok rumah bersepah, janganlah cakap isteri korang seorang pemalas... kalo korang xnak bantu dia buat kerja rumah pon... jangan cakap yang bukan2, ok... kesianlah sikit kat bini korang... dalam satu hari korang hanya buat satu kerja tapi bini korang.....dah berpuluh2 kerja yang dilakukannya... apesalahnye kalo korang bantu sikit, kat sini aku bagi contoh... ape kate korang tolong dia masukkan baju kat dalam mesin basuh.. senang je kan... ( alah.. bukan korang kena basuh pon) xpon korang clearkan sikit lantai rumah korang yang bersepah tu...aku rasa x sampai keluar peluh pon!!!!


suami2 sekalian,
selitkan sucubit rasa kasihan kat bini korang ye... orang pompuan ni x akan ckp isi hati dia, tu yang kadang2 bila duk sorang2 ada yang menangis... (bagi yang x bnyak cakap macam aku le) mau x nye... kalo cakap boleh jadi bergaduh la pulak...nak elak dari bergaduh, ada yang sanggup telan derita tu macam tu je....
janganlah buat bini korang macam mesin.. kesian tau... rumah tangga ni, kena ada tolak ansur, jangan semua nak dihempuk kat bahu bini korang.... penat korang, sebagai lelaki..tapi penat bini korang tetap sebagai pompuan... korang gagah perkasa, tapi xde maknanye, kalo kerja remeh pon korang x bleh nak buat..


so x nak cakap lebih-lebih..... sape yang makan cili dia terasa pedasnye... kalo x makan tu xpelah... paham2 jelah.... hargailah bini korang, bukan aku nak suroh korang bagi emas permata tapi cukuplah korang tau menghargai bini korang dengan menjaga lidah dan perbuatan korang...

SAYANGILAH BINI KORANG DENGAN SELAYAKNYA...

2 comments:

anisalya said...

ye...setuju....ringan2kn la beban isteri tu...huhu...

sebelas said...

adeh suami pun nie....

http://nomborsebelas.blogspot.com/

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update