Monday, April 19, 2010

Home » » kisah mak minah yang kuat melatah..

kisah mak minah yang kuat melatah..



OPPPOCOT kaki aku kau berdarah!!!!!!!

Begitulah tulusnye latahan mak minah, seorang makcik tua yang rumahnye terletak lebik kurang 5 meter dari landasan keretapi di kampung aku kat tumpat..
letih betul mendengarkan latahannya yang kadang kala memenatkan dirinya sendiri..
kadangkala kesian pun ada bila aku lihat dia selalu dipermainkan oleh segolongan penduduk kampung yang kurang didikan moralnye...


setiap petang mak minah akan keseberang jalan keretapi untuk menarik biri-birinye yang 2 ekor tu.. kadang kadang mek minah dilihat leka memungut pucuk paku yang merah kat situ... biri2nya amat senang berada di situ memandangkan terdapat banyak pokok2 renek yang subur.

semasa dalam perjalanan ke gerai roti abg adi, aku ternampak mak minah bertenggek kat landasan keretapi.. "mak minah, bahaya bertenggek kat situ..nanti keretapi datang tak sempat nak lari..."
"ha...iyelah, sekejap je... berenti penat jap... si abu anak samad teruk kenakan aku... nasib baik aku tak lempang je tadi..."

" abu tu memang kurang iq nye mak minah... jangan dilayan sangat budak tu..."
" mau x layan, habis pucuk paku aku terburai kat tali air tu... biri2 aku pun dah lari entah ke mana"
" xpelah mak minah, jap lagi balik la kambing mak minah tu... mungkin terperanjat dengan si abu tadi"

"mak engkau peranjat aku peranjat!!!!" tiba2 mak minah melatah lagi.. ha... kali ini, dia terkejut dengan seekor belalang besar yang hinggap kat mukanye.. aku tersenyum geli hati melihatkan kerenah mak minah yang dah separuh abad tu...

aku teruskan perjalananku ke gerai abg adi.. bau roti krim mula menusuk2 hidungku... eeee...xsabar nak makan roti krim..

" mek, nanti jap... kau nak pergi kat adi ke... kirim roti kaya satu, ye..."
mungkin dia lupa nama aku...suka hati mak minah je nak panggil orang...

"duitnye mana!!!!" sergah abu si bodoh yang glamour kat kampung aku yang entah dari mana munculnye...
"mak engkau ambik duit aku!!!!!mak engkau makan duit aku!!!"


ha....padan muka si abu...

letih betul mak minah kali nie... kesian...

1 comments:

farra8979 said...

sian dia... penat ooo melatah nih.. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update