Sunday, April 4, 2010

Home » » 3 pelajaran dalam cinta

3 pelajaran dalam cinta




tiap orang ingin merasai cinta, ingin dicintai dan mencintai. nah, jika bertemu dengan si dia yang berkenan dihati,teruskan saja. cinta itu buta, namun sebenarnya ia banyak mengajar. itupun kalau ingin mempelajari sesuatu dari cinta, jika tidak, cinta kamu memang BUTA..

BELAJAR LEBIH MENDALAM TENTANG PASANGAN
masa bercinta atau lebih tepat kita sebut sebagai pranikah, merupakan waktu paling sesuai untuk kita saling mengenali serta menyelami dengan lebih mendalam pasangan masing-masing. memang mudah untuk mkencari apa yang disukai oleh pasangan, terutama jika masing2 ada rasa ingin menyenangkan pasangan, jadi matlamat hubungan itu bukan atas dasar 'apa yang saya dapat' tapi 'apa yang boleh saya lakukan untuk si dia'. oleh itu cuba pelajari lebih mendalam lagi peribadi pasangan. bagaimana sifatnya, apa yang dia suka, cita-citanya, impian hidupnya dan matlamat dalam hubungan kamu berdua.

BELAJAR MENGALAH
mengalah itu sesuatu yang hebat! orang yang mudah mengalah, bukan mudah kalah. juga bukan bererti kalah tapi itu tandanya dia sudah benar2 dewasa dari segi pemikiran dan peribadinya. jadi jika kita tidak boleh mengalah, bererti kita belum cukup matang. grow up!! jangan besar2kan masalah. cuba selesaikan sebaiknya, memaafkan dan kalau boleh lupakan saja. banyak pasangan yang huru hara gara2 tidak ada yang mahu mengalah. sedangkan pada awalnya itu cuna masalah kecil yang akhirnya menjadi seperti bom atom! cubalah berfikir lebih dewasa, lebih sabar dan lebih bersifat memaafkan,okay!!

BELAJAR BERKOMUNIKASI DENGAN TERBUKA
untuk hal ini memerlukan komitment kedua2 pihak. berjanjilah kita tidak akan menyimpan hal2 yang tidak enak di hati, segalanya akan diluahkan, dibincangkan dengan baik. jadi jika pasangan kita meluahkan sesuatu yang tidak sedap, kita tidak akan mudah marah dan begitulah sebaliknya. setiap kali ada masalah, itu bererti kita berdua perlu sama2 membuat perubahan, bukannya satu pihak sahaja. adil, bukan!!!!

2 comments:

✿ Cik Nadyaa ✿ said...

Rasanya kena blajar yg no 2 tu..Sebab saya selalunya nak menang jek..hihihi

::nuRuLaDHar:: said...

sgt berguna 3 pelajaran nie..akan dipraktikkan.. =) thankz tuan belog..aty dah tenang dgn SI DIE bila bace entri ni...weee~~

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update