Wednesday, February 2, 2011

Home » » KES PENIPUAN TEPUK BAHU DI ATM

KES PENIPUAN TEPUK BAHU DI ATM

Suspek bergerak secara berkumpulan selalunya dua atau tiga orang dan dipercayai warganegara asing. Suspek akan tepuk bahu atau menegur mangsa semasa mangsa sedang membuat transaksi di mesin ATM dengan memberitahu bahawa duit mangsa telah jatuh di atas lantai. Apabila mangsa menoleh untuk melihat wang tersebut kesempatan ini digunakan oleh suspek yang seorang lagi. untuk mengambil kad ATM mangsa dan meletakkan satu kad ATM kepunyaan orang lain dan beredar dari sana. Pada hari yang sama wang dari akaun mangsa akan dikeluarkan oleh suspek.

LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN

Orang ramai dinasihatkan agar jangan melayan sesiapa semasa membuat transaksi di mesin ATM dan pastikan nombor pin tidak terdedah semasa membuat transaksi.Orang ramai juga boleh merujuk kepada Jabatan Siasatan Jenayah Komersil untuk nasihat lanjut.

KESELAMATAN NOMBOR PIN ATM

Orang ramai dinasihatkan agar jangan menyimpan nombor pin bersama dengan kad ATM dengan cara melekatkan/menulis nombor pin di atas kad ATM.Ini adalah untuk mencegah dari nombor pin terdedah kepada orang yang menjumpainya jika kad ATM tercicir atau dicuri.Adalah dinasihatkan juga agar nombor pin yang dipilih itu bukannya nombor kad pengenalan atau nombor tarikh lahir.Semasa berada di mesin ATM untuk membuat transaksi orang ramai dinasihatkan agar memasukkan nombor pin dengan cara terlindung agar tidak dapat dilihat oleh orang yang berdiri di barisan sebelah atau yang beratur di belakang
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update