Tuesday, January 25, 2011

Home » » Apakah itu fobia dan bagaimana merawatnya?

Apakah itu fobia dan bagaimana merawatnya?


BERJUTA-JUTA manusia menderita fobia yang mengehadkan aktiviti serta meninggalkan kesan negatif kepada kehidupan. Ramai yang mendapatkan rawatan terapi pendedahan bagi menguruskan atau menghadapi ketakutan yang dihadapi.

Sehingga kini rawatan paling popular adalah terapi pendedahan di mana ahli terapi mendedahkan pesakit bagi ransangan kepada ketakutan dalam keadaan terkawal.

Dalam banyak kes, pesakit dapat belajar menguruskan ketakutan menerusi pendedahan berulang dengan galakanahli terapi. Terapi pendedahan mengambil masa yang lama dan biasanya mahal dan tidak selesa dan biasanya ketakutan pesakit tidak lagi menjadi rahsia.

Misalnya merawat pesakit yang takut menaiki pesawat atau aerofobia memerlukan pesakit naik pesawat. Kini bagi mengurangkan kos dan menjaga rahsia pesakit terdapat terapi pendedahan realiti visual bagi menggantikan kaedah konvensional.

Terapi berkenaan hanya menggunakan unit realiti visual bagi merangsang keadaan yang menyebabkan ketakutan dalam fobia pesakit.

Tidak memakan kos yang tinggi, jadual boleh diatur dan diatur dan doktor tidak perlu meninggalkan hospital dan biasanya pesakit lebih mudah menerima rawatan berkenaan kerana rahsia mereka selamat.

Pesakit hanya perlu memakai head-mounted display (HMD) yang boleh mencipta ilusi yang berkaitan dengan ketakutan mereka.

estidotmy
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friend Update